آموزش کاهش لود سرور در کنترل پنل سی پنل

کاهش زمان پاسخ سرور ها باید هدف اصلی صاحبان وب سایت و کارشناسان سئو باشد. اگر منابع وب سایت شما کند شوند و کاربران سایت شما را رها کنند، سرمایه گذاری در ایجاد وب سایت اتلاف وقت است. در دو ثانیه اول مشخص می شود که مشتری در صفحه شما می ماند یا به رقیب شما سر می زند. ۵۳٪ بازدید کننده های سایت با استفاده از موبایل بر روی بارگیری صفحه ای بیشتر از سه ثانیه وقت نمی گذارد. در آموزش کاهش لود سرور در کنترل پنل سی پنل شما یاد میگیرید که چگونه لود خود سرور خود را کاهش دهید.

زمان پاسخگویی سرور چیست؟

زمان پاسخگویی سرور، زمانی است بین اینکه یک مشتری درخواست یک صفحه را در مرورگر ارسال کند و سرور به آن پاسخ دهد و بر اساس TTFB (زمان تا اولین بایت) اندازه گیری می شود. TTFB چند میلی ثانیه برای دریافت اولین بایت صفحه پس از ارسال درخواست HTTP است.

چرا کاهش زمان پاسخگویی سرور مهم است؟

یک وب سایت کند می تواند برای کسب و کار مضر باشد. زمان بارگذاری وب سایت شما تأثیر باورنکردنی بر تجربه کاربر دارد. تحقیقات نشان می دهد که بیش از ۴۰٪ از کاربران وب در صورت بارگیری بیش از ۳ ثانیه، سایت را ترک می کنند. همچنین ، یک سایت هرچه زمان بیشتری برای بارگیری نیاز داشته باشد، در صفحه نتیجه موتور جستجو (SERP) رتبه بدتری را کسب می کند.

کاهش زمان پاسخ سرور بر موارد زیر تأثیر می گذارد:

  • تجربه کاربری (UX)
  • بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

بهبود و بهینه سازی موتور جستجو و تجربه کاربر استراتژی های اساسی در بازاریابی دیجیتال است. بنابراین می تواند یک دلیل خوب برای شما باشد که بررسی کنید زمان پاسخ سرور شما چیست و چگونه آن را بهبود ببخشید.

سرعت وب سایت و سئو

گوگل اعلام کرد سرعت بارگذاری یک صفحه یک عامل مهم رتبه بندی در سال ۲۰۱۹ است. این شرکت حتی PageSpeed ​​Insights را ابزاری برای ارتقاء عملکرد وب سایت ایجاد کرده است. بنابراین، متریک ساده است: هرچه TTFB بهتر باشد، رتبه در گوگل بالاتر است. سرعت بارگیری سایت، UX را تحت تأثیر قرار می دهد و شهرت برند به تجربه کاربر در سایت متکی است.

همانطور که گفته شد بارگذاری آهسته وب سایت، باعث می شود مخاطبان را از دست بدهید. این احتمال وجود دارد که یک تجربه بد کاربر توسط پاسخ ضعیف وب سایت بتواند از بازگشت آنها به وب سایت شما جلوگیری کند. یک وب سایت با سرعت بالا اساس رضایت مندی تجربه کاربر است.

زمان مناسب پاسخگویی سرور چیست؟

Google توصیه می کند که برای وب سایت خود زمان پاسخگویی کمتر از ۲۰۰ میلی ثانیه را هدف قرار دهید. TTFB 100ms یک زمان پاسخگویی ایده آل است ولی از طرف دیگر TTFB  در حدود ۵۰۰ms یک مسئله مهم برای سایت شماست. باید در نظر داشته باشید که این میزان سرعت پاسخگویی برای همه کاربران سازگار باشد و با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربران نباید متفاوت باشد.

گوگل وب سایت ها را بر اساس میزان سرعتی آن ها، به سه گروه طبقه بندی می کند:

  • سریع (۹۰-۱۰۰)
  • متوسط (۵۰-۸۹)
  • کند (۰-۴۹)

طبق آمار گوگل، نیمی (۵۰٪) از سایت ها بصورت آنلاین کند هستند و فقط ۱۰٪ سریع هستند. یعنی ۴۰٪ وب سایت ها در دسته بندی متوسط رتبه بندی می شوند و باید تلاش کنند تا سرعت وب سایت خود را بهبود بخشند.

نحوه بهبود و کاهش زمان پاسخ سرور

  1. | بستن Request های مخرب از سمت روبات ها و بازدیدکنندگان غیر حقیقی می باشد

کد زیر باعث می شود اکثر ربات هایی که باعث افزایش لود سرور می شوند را مسدود می کند.

order deny,allow
deny from all
allow from 1.1.1.1

 
SetEnvIfNoCase User-Agent "WordPress " block_bad_bots
SetEnvIfNoCase User-Agent "verifying" block_bad_bots
SetEnvIfNoCase User-Agent "mj12bot" block_bad_bots
SetEnvIfNoCase User-Agent "MJ12bot" block_bad_bots
SetEnvIfNoCase User-Agent "SemrushBot" block_bad_bots
SetEnvIfNoCase User-Agent "AhrefsBot" block_bad_bots
SetEnvIfNoCase User-Agent "bingbot" block_bad_bots
SetEnvIfNoCase User-Agent "BLEXBot" block_bad_bots
 
 
<Location "/">
Order Allow,Deny
Allow from all
Deny from env=block_bad_bots
</Location>

این کددر وب سرور Apache/LiteSpeed بخوبی کار می کند و شما باید در Include های وب سرور قرار بدید.

در سی پنل باید به قسمت Home »Service Configuration »Apache Configuration »Include Editor بروید و در قسمت Pre Main Include و Pre Virtual Host Include و Post Virtual Host Include کد های فوق را قرار دهید و سپس سیو کرده و Rebuild نمایید.

  1. | کاهش لود سرور ایجاد کران جاب دو روز یکبار برای Repair دیتابیس ها و Optmize کردن آنها می باشد
    # wget -O /etc/cron.d/DBCheck "http://paste.configserver.pro/paste.php?raw&id=33"

با ثبت این کران در سرور هر دو روز یکبار تمامی دیتابیس های سرور repair & optimize می شوند و باعث کاهش مصرف وب سایت ها ازناحیه دیتابیس سرور خواهد شد.

  1. | استفاده از ModSecurity در سی پنل

برای فعال سازی ModSecurity و جلوگیری از درخواست های غیرمجاز و افزایش ضریب امنیتی که صدرصد باعث کاهش لود سرور نیز می شود در سی پنل باید به بخش Home »Security Center »ModSecurity™ Vendors »Manage Vendors رفته و از سمت راست بر روی گزینه Add Vendor کلیک نمایید و لینک زیر را بر اساس نوع وب سرور وارد نمایید:

لایت اسپید: https://waf.comodo.com/doc/meta_comodo_litespeed.yaml

آپاچی: https://waf.comodo.com/doc/meta_comodo_apache.yaml

 

دقت داشته باشید در هاستینگ های اشتراکی بعضی از rule های comodo باعث ایجاد مشکل در وب سایت ها می شوند. طی بررسی که ما داشته ایم بین رول ها ۳ رول در هاستینگ های اشتراکی و سیستم های مدیریت محتوا بیشترین مشکل را ایجاد می کنند. برای غیرفعال سازی این Rule ها به قسمت Home »Security Center »ModSecurity™ Tools  رفته و سه رول با شماره آی دی ۲۱۰۷۴۰ و ۲۱۱۶۸۰ و ۲۱۰۸۳۱ را سرچ کرده و Disable نمایید.