پایگاه داده MariaDB

پایگاه داده MariaDB

در سال ۱۹۹۴ مایکل وایدنیوس ( Michael “Monty” Widenius)  به همراه دیوید آکسمارک و آلن لارسون اولین نسخه از MySQL را منتشر کردند و در سال ۲۰۰۸ امتیاز این پایگاه داده را به شرکت اوراکل واگذار کرده و خودشان به عنوان توسعه دهنده و پشتیبان در اوراکل مشغول به کار شدند.اما پس از مدتی کوتاه، بدلیل اختلافات پیش آمده در شرکت اوراکل، مایکل وایدنیوس از این شرکت جدا شد و شرکت MariaDB Corporation را تاسیس نمود .

وایدنیوس که مدیریت این شرکت را بر عهده دارد در سال ۲۲ ژانویه ۲۰۰۹ اولین نسخه از پایگاه داده MariaDB را عرضه کرد .MariaDB یک سامانه پایگاه داده است که از انشعابات MySQL بوده و از MariaDB Storage Engine به عنوان موتور ذخیر سازی استفاده می کند.

پایگاه داده MariaDB و نحوه عملکرد آن

در ابتدای ورود این پایگاه داده به بازار کارشناسان و برنامه نویسان استقبال چندانی از آن نداشتند و بر این عقیده بودند که این پایگاه داده قدرت رقابت با MySQL را ندارد اما طولی نکشید که برنامه نویسان از این پایگاه داده استفاده کردند و متوجه شدند. بدلیل هسته مرکزی پایگاه داده MariaDB که با MySQL مشابه است،برنامه ها بدون مشکل با این پایگاه داده کار می کند.و در نهایت سایر مزایای نوین این پایگاه داده و همچنین عملکرد بهتر آن نسبت به MySQL در برخی از انواع داده ها، باعث شد تا این پایگاه داده جایگاه مناسبی پیدا کند.

پایگاه داده یا MYSQL

امروزه پس از گذشت کمتر از یک دهه شرکت های بزرگی به طور رسمی پشتیبانی خود از این پایگاه داده را اعلام کرده اند که می توان در این بین به PHPMyAdmin Kajona ، MediaWiki ، Plone ، WordPress ، Zend Firm work اشاره کرد.این پایگاه داده کاربران مهمی را مانند Wikipedia ، Fedora ، Open SUSE ، Mozilla و … به سمت خود کشانده و با توجه به پشتیبانی خود شاید خیلی زود به چهره اول پایگاه داده در لینوکس و حتی ویندوز تبدیل شود.

برای خرید سرور کلیک کنید.