امروزه یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در افزایش بازدید سایت و افزایش فروش سایت های فروشگاهی، بهینه سازی سایت است. در واقع شناخت روش های بهینه سازی سایت تاثیر زیادی در اجرای روش های سئوی سایت و تولید محتوای بهینه برای سایت دارد. علاوه بر این، با افزایش اهمیت بهینه سازی سایت های فروشگاهی، شناخت الگوریتم های گوگل نیز اهمیت زیادی پیدا کرده است. یکی از مهم ترین الگوریتم های پیشرفته گوگل، الگوریتم گور خر است. شناخت الگوریتم گورخر و تاثیر آن روی سایت کمک می کند تا اصولی تر شروع به تولید محتوای بهینه کنید. در این مقاله به طور کامل با عملکرد این الگوریتم که الگوریتم زبرا نیز نام دارد آشنا می شویم. و تاثیر آن روی سنجش عملکرد سایت ها را بررسی می کنیم.

الگوریتم گوگل چیست؟

امروزه اقدام به خرید اینترنتی برای همه قشر افراد و به ویژه در شهرها و کشورهای بزرگ و صنعتی علاقه مندان زیادی دارد. علاقه مندان فعالیت در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت خود را در سایر روش های موثر برای فروش بیشتر و سود بالاتر افزایش داده اند. بسیاری از افراد برای صرفه جویی در صرف زمان و رسیدگی به کارهای مهم خود خرید از سایت های فروشگاهی را ترجیح می دهند.

در این میان افراد سود جو با راه اندازی سایت های بی کیفیت با هدف کلاهبرداری سعی در رضایت کاربران و خالی کردن جیب آن ها دارند. افزایش امنیت سایت ها به ویژه سایت های فروشگاهی برای افزایش اعتبار فروشندگان و افزایش رضایت و اعتماد کاربران و خریداران اهمیت زیادی پیدا کرده است. گوگل برای افزایش امنیت سایت ها و ایجاد امنیت برای خریداران و کاربران از الگوریتم های هوشمند مختلف و پیشرفته ای برای کنترل سایت های مختلف با استفاده از هوش مصنوعی استفاده می کند.

الگوریتم ها از جمله الگوریتم های گوگل شامل دستور العمل هایی هستند که هدف خاص و از پیش تعیین شده ای را دنبال می کنند. موتور جستجوی گوگل نیز با استفاده از این الگوریتم ها و بهره گیری از هوش مصنوعی همواره سعی دارد. بهترین نتیجه و بهترین محتوا را به کاربران نمایش دهد. درست به همین دلیل شعار همیشگی گوگل “کاربر محور بودن” آن است.

در دنیای وب انواع و اقسام سایت ها با موضوعات مختلفی وجود دارند که گوگل برای دسته بندی و سپس رتبه بندی کردن این سایت ها لازم است از این الگوریتم های استفاده کند. این الگوریتم ها دارای دستور العمل های منحصر به فردی هستند که با هدف خاصی آماده شده اند. در واقع قدرت بالای گوگل در رتبه بندی کردن و نمایش سایت های با کیفیت و نمایش نزدیک ترین سایت ها به عبارتی که کاربران جستجو کرده اند، با استفاده از الگوریتم های گوگل انجام می شود.

الگوریتم های گوگل به صورت جداگانه و مجزا و با استفاده از دستور العمل های خاصی سطح کیفی وب سایت را می سنجد. سپس با توجه به معیارهای الگوریتم با کیفیت ترین و بهترین سایت ها را در نتایج بالا و اولیه گوگل نمایش می دهد. با وجود این که به طور کلی بسیاری از سئو کاران بسیار حرفه ای از عملکرد و چگونگی الگوریتم های مختلف گوگل اطلاع دارند، اما هرگز کسی از جزئیات این الگوریتم ها با خبر نمی شود.

در غیر این صورت هکرهای حرفه ای و برنامه نویسان می توانند این الگوریتم ها را دور بزنند و در نتایج اولیه گوگل قرار گیرند. همچنین در این شرایط هم برخی افراد با اجرای روش های کلاه سیاه سعی دارند قوانین گوگل را دور بزنند. اما امنیت و دقت هوش مصنوعی گوگل و الگوریتم های گوگل به گونه ای طراحی و اجر می شوند که میزان خطا و تخلف سایت ها به حداقل می رسد.

اهمیت شناخت الگوریتم های گوگل

مهم ترین دلیل شناخت الگوریتم های گوگل این است که با شناخت عملکرد الگوریتم و قوانین آن ها یاد می گیرد چه اصولی را رعایت کنید. با این کار علاوه بر افزایش رتبه سایت، تا حد قابل توجهی جلوی اشتباهات و خطاهای بدیهی در سایت ها گرفته می شود. همچنین آشنایی با روش کار گوگل و الگوریتم های گوگل کمک می کند تا از اجرای رفتارها و اقدامات خطرناک برای افرادی که حتی اطلاعات کمی از طراحی سایت و سئوی سایت دارند، گرفته شود. علاوه بر این، سئوکاران با شناخت این الگوریتم  ها و دستور العمل های آن از ایجاد و اجرای خطاهایی که باعث پنالتی و جریمه شدن سایت ها جلوگیری می کنند. این موضوع یعنی شما همواره با نتایجی معقول و صحیح در نتایج گوگل روبرو هستید.

اهمیت شناخت الگوریتم های گوگل

الگوریتم گور خر چیست؟

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، هدف اصلی گوگل رضایت کاربران است تا نزدیک ترین جواب را به کاربران نمایش دهد. یکی از اقدامات عمده و بسیار مهم گوگل و الگوریتم های آن شناخت سایت های اسپم و سایت هایی است. که از سئوی کلاه سیاه استفاده می کنند. یکی از الگوریتم هایی که به صورت هوشمندانه و دقیق با روش های اسپمی که سایت ها استفاده کرده اند، مقابله می کند الگوریتم گور خر (Zebra Algorithm) است. هدف اصلی الگوریتم زبرا نظارت بیشتر و دقیق روی تجارت الکترونیک است.

امروزه با سرعت زیادی استفاده از تکنولوژی رونق چشمگیری داشته است. به همین دلیل افراد زیادی حتی با سواد نا کافی و دانش غیر مرتبط در شبکه های اجتماعی و سایت های فروشگاهی و فروشگاه های آنلاین فعالیت می کنند. به همین جهت گوگل در راستای کمک به خرید ایمن تر و فعالیت بهتر و راحت تر در زمینه تجارت الکترونیک و خرید از سایت های فروشگاهی، الگوریتم گورخر را طراحی کرده است.

وظیفه و هدف اصلی الگوریتم زبرا بررسی و تحلیل سایت های فروشگاهی است. در واقع این الگوریتم با تحلیل کردن سایت های فروشگاهی ، سایت های کلاهبردار و مختلف را شناسایی کرده و آن ها را برای جریمه شدن به گوگل معرفی می کند. درست به همین دلیل سایت های فروشگاهی برای جلب اعتماد بیشتر گوگل و رسیدن به نتایج اولیه گوگل باید قوانین و مقررات تعیین شده برای تجارت الکترونیک را رعایت کنند. عملکرد الگوریتم گورخر بدین صورت است که وب سایت های فروشگاهی بی کیفیت و نا مناسب از نتایج اولیه گوگل حذف و دور می شوند.

هدف الگوریتم گورخر چیست؟

کلیه الگوریتم های مختلف شرکت گوگل برای وظایف مختلف و متنوعی طراحی شده اند. به همین دلیل متخصصین سئو لازم است با عملکرد و ساختار الگوریتم های گوگل آشنا شوند تا از جریمه شدن و پتالتی شدن آن ها جلوگیری شود. الگوریتم گورخر زمان خرید اینترنتی و جستجو در سایت های فروشگاهی، کاربر را  دقیقا به سمت محصول یا محصولاتی که به دنبال آن است، هدایت می کند.

در واقع این الگوریتم در صورتی که با سایت هایی که فعالیت های غیر قانونی انجام می دهد یا فریب دادن کاربر را دارند، مقابله کرده و آن ها را جریمه می کند. با این روند فعالیت و عملکرد این الگوریتم نگران راه اندازی وب سایت فروشگاهی نباشید. با شروع کار و ساختار ویژه الگوریتم زبرا نه تنها تعداد سایت های فروشگاهی کاهش نیافته، بلکه اعتماد و اطمینان کاربرانی که قصد خرید از سایت های فروشگاهی را دارند، افزایش هم پیدا کرده است. این ویژگی باعث رونق هر چه بیشتر کسب و کارهای اینترنتی شده است.

الگوریتم گور خر چیست؟

الگوریتم زبرا چه سایت هایی را جریمه می کند؟

مهم ترین عملکرد الگوریتم زبرا تحلیل و  بررسی کردن سایت هایی است که از نظر برنامه نویسی مشکل داشته باشند. در واقع سایت هایی که از لحاظ برنامه نویسی مشکل دارند و به نوعی باگ دارند، توسط این الگوریتم سریعا شناسایی می شوند. علاوه بر این، سایت هایی که دارای محتوای کپی شده و تکراری هستند توسط این الگوریتم شناسایی و پنالتی می شوند. به همین جهت توصیه می شود که برای جلوگیری از جریمه شدن سایت فروشگاهی توسط الگوریتم گور خر باید محتوایی در حد ۱۵۰ تا ۲۵۰ کلمه برای معرفی محصولات خود بنویسید. یکی از مهم ترین عوامل جریمه شدن این الگوریتم لینک سازی های غیر استاندارد در سایت است. با وجود این که لینک سازی کردن از جمله لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی ضروری و کاملا لازم است. اما در صورت غیر استاندارد بودن و رعایت نکردن اصول سئو، باعث جریمه شدن سایت می شود.

نکات مهم برای رعایت مقررات تجارت الکترونیک در الگوریتم گور خر

همان طور که در پاراگراف های قبل اشاره شد، وظیفه و هدف اصلی الگوریتم زبرا توجه به قوانین و مقررات تجارت الکترونیک در سایت های فروشگاهی است. اما سوال مهم این است که چه نکاتی را باید در سایت های فروشگاهی رعایت کنیم که سایت از نظر گوگل معتبر شناخته شود.

یکی از مهم ترین و بهترین روش ها برای معتبر شناخته شدن سایت دریافت نماد الکترونیک برای فروشگاه اینترنتی است. روش دوم برای افزایش جلب اعتماد کاربران و مخاطبانی که وارد سایت می شوند، ایجاد رابط کاربری و تجربه کاربری مناسب در سایت است. در واقع با رعایت اصول طراحی سایت و طراحی UI/UX طبق اصول و به بهترین نحو می توان رضایت کاربران را تا حد زیادی افزایش داد. در ادامه تکمیل این روند می توانید محتوایی با کیفیت در مورد محصولات و خدماتی که در سایت ارائه می دهید، ارائه دهید. حتی برای افزایش اعتماد بیشتر کاربران می توانید برای محصولات خود خدمات پس از فروش و ضمانت نامه معتبر به کاربران ارائه دهید. با این روش مخاطبان و مشتریان پس از خرید هم می توانند در صورت بروز مشکلاتی هنگام خرید با اطمینان کامل آن را در سایت مطرح کنند تا پیگیری شود.

از طرفی کاربران برای خرید برای اطلاعات مالی و خرید آسان تر لازم است که امنیت کافی در سایت برقرار باشد. برای افزایش امنیت اطلاعات شخصی مالی کاربران؛ کامل بودن اطلاعات کالا و خدمات ارائه شده در سایت، لازم است که روند بازگشت کالا و باز پس گرفتن پول در درگاه های پرداخت امن و نقد و بررسی آسان مشخص شود. علاوه بر این، برای افزایش اعتماد کاربران لازم است روش های زیر را در سایت ارائه دهید:

  1. ارائه مشخصات کامل در مورد محصولات
  2. راهنمای جامع استفاده از محصولات
  3. ایجاد راه های مختلف برای تماس با کاربران
  4. ارائه قیمت های به روز و مقرون به صرفه و حتی رقابتی
  5. پشتیبانی آنلاین قوی
  6. افزایش سرعت ارائه و بار گذاری محصولات در سایت
  7. و ارائه محصولات متنوع و …

نکات مهم برای رعایت مقررات تجارت الکترونیک در الگوریتم گور خر

روش های افزایش اعتبار سایت از دید الگوریتم گور خر

علاوه بر روش های گفته شده در بالا که باعث افزایش اعتماد و جلب رضایت بیشتر کاربران می شود، در ادامه روش های معتبر و مهمی که باعث افزایش اعتبار سایت از دید الگوریتم گور خر می شود را معرفی می کنیم:

۱- استفاده از موتور مقایسه کننده

بسیاری از کاربران برای خرید آسان تر و با اطمینان بیشتر در سایت های مختلفی که محصولات مشابه ارائه می دهند، جستجو می کنند و محصولات را با یک دیگر مقایسه می کنند. برای این که احتمال خارج شدن کاربر از سایت به حداقل برسد. در واقع در صورتی که کاربران بخواهند محصولات و قیمت آن ها را با یک دیگر مقایسه کنند، میزان bounce Rate سایت افزایش پیدا می کند.

همین اتفاق تاثیر زیادی در کاهش رتبه سایت و کاهش اعتماد گوگل به سایت دارد. جهت جلوگیری از چنین اتفاقی و برای افزایش رضایت کاربران از موتور مقایسه کننده در سایت استفاده کنید. امکان مقایسه کردن محصولات با یک دیگر و حتی خواندن نقد و بررسی هایی که در مورد آن محصول وجود دارد، می تواند به خرید بهتر و سریع تر کاربران کمک کند. علاوه بر این، این روش باعث افزایش نرخ تعامل مشتریان شده و تاثیر زیادی در ثبت نظرات و پیشنهادات مثبت در سایت دارد.

روش های افزایش اعتبار سایت از دید الگوریتم گور خر

۲- افزایش سرعت بارگذاری محصولات در سایت

درصد از بسیاری از کاربرانی که وارد سایت می شوند، قصد خرید دارند. به همین دلیل سرعت بارگذاری سریع محصولات در سایت و مشاهده تصویر کامل آن ها به همراه مشخصات و معرفی محصولات اهمیت زیادی دارد. در غیر این صورت مخاطب سریعا از سایت خارج شده و به سراغ سایت رقیب می رود. در واقع یک ثانیه تاخیر در load شدن صفحه سایت، باعث کاهش ۷ درصدی بازدید کاربران از سایت می شود. روند افزایش این تعداد با گذشت زمان و در صورت رفع نکردن این مشکل افزایش هم می یابد. توجه داشته باشید که اولویت و هدف شما پس از بار گذاری محصولات و مشخصات آن ها در سایت بهینه سازی سرعت سایت و بارگذاری محصولات در زمان کم تر از ۳ ثانیه باشد تا کاربران سایت خود را از دست ندهید و در نتایج اول باقی بمانید.

۳- تولید محتوای با کیفیت

اولین و مهم ترین فاکتور که نشان دهنده میزان کیفیت سایت فروشگاهی است، کیفیت محتوای تولید شده در سایت است. در واقع کیفیت محتوا نشان دهنده این است که صفحه ایجاد شده تا چه اندازه برای کاربران مفید و کاربردی است. برای جلب رضایت بیشتر و بهتر کاربر محتوایی تولید کنید که کاربر دقیقا به آن نیاز دارد و می خواهد در مورد محصول بداند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده که تولید محتوای غیر متنی از جمله تولید پادکست (صوت) و ویدئو کست (محتوای ویدئویی) هم می تواند در جلب رضایت کاربران و متقاعد کردن آن ها برای کاربر تاثیر گذار باشد. در قالب تولید محتوای ویدئویی می توانید ویژگی های محصولات را به مشتریان معرفی کرده و نظر الگوریتم گور خر را هم جلب کنید.

تولید محتوای با کیفیت

۴- پشتیبانی آنلاین و پاسخگویی ۲۴ ساعته

یکی از معیارهای بسیار مطلوبی که باعث افزایش رضایت کاربران و جلب الگوریتم گورخر می شود، ارائه پشتیبانی آنلاین ۲۴ ساعته و در طول ۷ روز هفته است. این کار باعث می شود که کاربران با اعتماد بیشتری شروع به خرید کنند. علاوه بر این، در راستای ارائه راه کارهای مشتری مداری می توانید پیشنهادات ویژه ای برای خرید، و تخفیفات ویژه ای برای آن ها در نظر بگیرید.

۵- طراحی سایت و دسترسی راحت

برای افزایش ترافیک سایت و افزایش مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت، باید مشتریان را راضی نگه دارید. یکی از بهترین روش های راضی نگه داشتن مشتریان طراحی سایت با رابط کاربری و تجربه کاربری مطلوب است. برای مثال برای خرید محصولات و مقایسه محصولات با یک دیگر درگاه پرداخت، و گزینه مقایسه محصولات را به گونه ای طراحی کنید که کاربر برای انجام این کار ترغیب شود.

طراحی سایت و دسترسی راحت

۶- طراحی سایت ریسپانسیو

علاوه بر موارد ذکر شده در این مقاله، از مهم ترین نکاتی که برای کاربران اهمیت زیادی دارد، ریسپانسیو بودن سایت است. طبق تحقیقات انجام شده حدود ۷۸ درصد از مخاطبان برای وب گردی و خرید از تلفن همراه استفاده می کنند. طراحی سایت ریسپانسیو بستری را برای کاربران فراهم می کند تا با هر دستگاهی از جمله موبایل، تبلت، کامپیوتر و لپ تاپ و … بتوانند کلیه قسمت های سایت را مشاهده کنند و دسترسی آسان داشته باشند. کاربران موبایلی باید بتوانند گزینه های خرید، درگاه پرداخت و نقد و بررسی قسمت های مختلف سایت را ببینند.