فرق ریمارکتینگ و ریتارگتینگ تبلیغات گوگل چیست؟

دو روش بسیار مهم و موثر در بازاریابی دیجیتال؛ ریمارکتینگ و ریتارگتینگ می باشد. برخلاف آنچه برخی از افراد تصور می کنند؛ بازاریابی مجدد و هدف گذاری مجدد دو موضوع تفکیک شده می باشند و نباید بجای هم استفاده شوند. ما در این مطلب به بررسی تفاوت ریمارکتینگ و ریتارگتینگ می پردازیم و این دو را بصورت دقیق بررسی می کنیم.

بررسی روش های بازاریابی دیجیتال مارکتینگ

امروزه اهمیت استفاده از دیجیتال مارکتینگ بر کسی پوشیده نیست و برندهای بزرگ، سرمایه گذاری های فراوانی بر روی بازاریابی دیجیتالی می کنند. ریمارکتینگ و ریتارگتینگ نیز دو روش مهم در این حوزه می باشند که برند شما را در مقابل مشتریان بالقوه قرار می دهند و مشتری را به ست خرید هدایت می کنند. در اینجا هر یک را جداگانه بررسی می کنیم:

ریتارگتینگ چیست؟

حتما برای شما هم پیش آمده که قبلا از سایتی بازدید کردید و حال، در سایت دیگری تبلیغات آن سایت را مشاهده می کنید؛ در حقیقت شما مورد تبلیغات ریتارگتینگ قرار گرفته اید که فرآیند آن به این صورت است که با بررسی رفتارهای گذشته کاربران همچون بازدید از سایت و زمانی که در سایت سپری کرده اند؛ تبلیغات انلاین را به آنها نمایش می دهند.

تفاوت ریمارکتینگ و ریتارگتینگ

ریتارگتینگ چطور انجام می شود؟

فرآیند اجرای ریتارگتینگ به این شرح است که با شناسایی این افراد بررسی می شود که چه تبلیغات آنلاینی نمایش داده شود؟ برای این منظور در سایت کدی قرار داده می شود که اطلاعات مربوط به افرادی که از سایت بازدید می کنند را ارائه می کند، سپس این اطلاعات آنالیز شده تا به نحوه تعامل کاربر پی برده شود. سپس مخاطبین را از طریق google display یا شبکه های اجتماعی مورد هدف قرار می دهند.

تنها ۲% از بازدیدکنندگان در اولین بازدید، به مشتری تبدیل می شوند.

در واقع باید گفت شما با انجام فرآیند ریتارگتینگ می توانید بین ۵۰ تا ۶۰ درصد؛ این آمار را افزایش داده و به مشتری تبدیل کنید که آمار قابل توجهی است.

آموزش اجرای ریتارگتینگ

شرکت های زیادی در ایران همچون کاپریلا، یکتانت، صباویژن، ادوردز ، سنجاق و غیره وجود دارند که خدمات کلیکی ارائه می دهند. بعد از آنکه در این سایت ها ثبت نام می کنید؛ کد اسکریپتی به شما داده می شود. حال کافیست کد ریتارگتینگ داده شده را روی سایت قرار دهید؛ سپس وقتی کاربر به سایت آگهی دهنده مراجعه کرد، یک کوکی روی مرورگر کاربر ذخیره می شود که از دید او پنهان باقی می ماند.

بعد از این اتفاق، شرکت تبلیغ کننده متوجه می شود که تبلیغات خود را باید به چه کاربرانی نمایش دهد. مدت زمان قرارگیری این کوکی ها بصورت پیشفرض ۳۰ روز است که در برخی از شرکت ها، شما می توانید برای مدت زمان بیشتری نیز تنظیم کنید.

ریمارکتینگ چیست؟

اگر شما مشتریان فعلی یا قبلی خود را به سمتی هدایت کنید که بازدید آنها به خرید منجر شود؛ فرآیند ریمارکتینگ را انجام داده اید. برای این منظور عموما از طریق ایمیل اینکار انجام می شود. پس اهمیت داشتن لیست ایمیل مشتریان در ریمارکتینگ بسیار بالا می باشد. برای آنکه بهتر بتوانید تفاوت ریمارکتینگ و ریتارگتینگ را درک کنید؛ نمونه هایی از ریمارکتینگ را باهم بررسی می کنیم:

  1. تبلیغات محصولات مکمل خریدهای قبلی مشتری
  2. فروش خریدهای قبلی مشتری
  3. ارائه پیشنهادهای جدید مربوط به خرید مشتری
  4. یادآوری سبد خرید مشتری
  5. ارائه کوپن تخفیف به مشتریانی که زمان زیادی است به سایت سر نزده اند.

ریمارکتینگ گوگل چطور کار می کند؟

برای انجام ریمارکتینگ گوگل ابتدا نیاز است در گوگل ادز، حساب کاربری داشته باشید. سپس تنظیمات مربوطه را در این قسمت انجام داده و کمپین های تبلیغاتی لازم را تعریف کنید. با استفاده از این تکنیک، شما می توانید اهداف بازاریابی خود را بچینید و تبلیغات خود را به روش استراتژیک به مخاطبینی که در گوگل یا سایت های همکار گوگل جستجو می کنند نشان دهید.

تفاوت ریمارکتینگ و ریتارگتینگ

شباهت ریتارگتینگ و ریمارکتینگ

  • هر دو مخاطبینی را هدف قرار می دهند که قبلا با برند آشنایی پیدا کرده اند.
  • هدایت کردن مشتریانی که احتمال خرید آنها بیشتر است.
  • آگاهی و شناخت مداوم از برند

تفاوت ریمارکتینگ و ریتارگتینگ

  • روش جذب در ریماکتینگ از طریق ارسال ایمیل است.
  • روش جذب در ریتارگتینگ از طریق تبلیغات پولی است.

ریمارکتینگ بهتر است یا ریتارگتینگ؟

اولین و مهمترین نکته ای که باید آنرا در نظر بگیرید این است که هر دو روش گفته شده؛ به یک هدف در دیجیتال مارکتینگ انجام می شوند و آن چیزی نیست به جز جذب مخاطبینی که تبدیل به مشتری شوند. تنها تفاوتی که وجود دارد این است که بازاریابی مجدد از ایمیل و هدف گذاری مجدد از تبلیغات این کار را انجام می دهد.

اینکه کدام یک از این روش ها برای کسب و کار دیجیتالی شما مناسب است، بستگی به اهداف و شرایط برند شما دارد. ما در اینجا به بررسی آن می پردازیم تا انتخاب روش بازاریابی دیجیتالی، برای شما راحت تر شود و با درک درستی از تفاوت ریمارکتینگ و ریتارگتینگ به انتخاب بپردازید:

اگر کسب و کار شما دارای ویژگی های زیر است، حتما انتخاب شما برای روش بازاریابی، ریمارکتینگ باشد:

  • اگر هدف شما از بازاریابی؛ جذب مشتریان فعلی یا قبلی می باشد.
  • اگر برای تبلیغات؛ محدودیت بودجه دارید و نمی توانید هزینه زیادی بابت تبلیغات در این مرحله پرداخت کنید.
  • اگر لیست کاملی از ایمیل مشتریان خود دارید.

اگر کسب و کارتان؛ دارای ویژگی های زیر هست؛ پس انتخاب خود را به سمت ریتارگتینگ ببرید:

  • اگر برایتان اهمیت جذب مشتریان جدید، بیشتر از مشتریان فعلی یا قدیمی است.
  • اگر ترافیک زیادی به سایت دارید اما نرخ تبدیل کمی را تجربه می کنید.
  • هیچ اطلاعات ایمیلی از مشتریان خود دریافت نکرده اید.

فرق ریمارکتینگ و ریتارگتینگ

آیا می توان ریتارگتینگ و ریمارکتینگ را همزمان انجام داد؟

شاید بپرسید آیا امکان انجام همزمان روش های ذکر شده باهم وجود ندارد؟ اگر می خواهید اثر پذیری بالاتری را در اجرای تبلیغات خود تجربه کنید و محدودیتی برای انجام هیچ یک از روشهای ذکر شده در بالا ندارید؛ می توانید از هر دو استراتژی ریمارکتینگ و ریتارگتینگ به صورت همزمان استفاده کنید و بدین شکل به تقویت بازار دیجیتالی کسب و کارتان بپردازید.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم شما را با تفاوت ریمارکتینگ و ریتارگتینگ آشنا کنیم و کمک کنیم تا بتوانید به انتخاب استراتژی بازاریابی خود بپردازید. اگر این مطلب برای شما مفید بوده و یا تجربه ای در زمینه اجرای آن دارید با ما به اشتراک بگذارید.  برای اجرای روش های تبلیغاتی بالا که ذکر شد؛ شما نیازمند بهره مندی از هاست و  دامنه هستید؛ طنین سرور ارائه دهنده خدمات حرفه ای هاستینگ و ثبت انواع دامنه در ایران برای خلق آینده ای بهتر در کنار شماست.