در این آموزش به شما نشان داده می‌شود که چگونه وب سایت خود را در VPS خود آپلود کرده، پایگاه داده مربوطه را ایجاد یا import نمایید و همچنین وب سایت خود را با SSL ایمن کنید.

 

 

برای آپلود سایت خود می‌توانید از FTPS یا ابزار مدیریت فایل DirectAdmin استفاده نمایید. ما FTPS را ترجیح می‌دهیم؛ زیرا ابزار مدیریت فایل DirectAdmin گزینه آسانی برای آپلود فایل‌ها به صورت انبوه ارائه نمی‌دهد.

وب سایت‌ها اغلب از پایگاه داده SQL استفاده می‌کنند. در این آموزش به شما نشان داده می‌شود که چگونه علاوه بر آپلود وب سایت خود، یک پایگاه داده نیز ایجاد کرده و پایگاه داده موجود خود را در آن وارد (import) نمایید.

دایرکت ادمین از phpMyAdmin برای مدیریت پایگاه داده‌ها استفاده می‌کند. بدیهی است که قبل از استفاده از phpMyAdmin و وارد کردن پایگاه داده خود، ابتدا باید یک پایگاه داده ایجاد کنید.

اگر وب سایت شما داده‌های محرمانه مشتریان را پردازش می‌کند (به عنوان مثال یک فروشگاه اینترنتی)، حتماً باید وب سایت خود را با SSL ایمن نمایید. بنابراین، پس از اینکه وب سایت خود را بصورت آنلاین قرار دادید، باید SSL را فعال کنید.

DirectAdmin دو گزینه SSL را به شما ارائه می‌دهد:

  • استفاده از گواهینامه خود
  • استفاده از گواهینامه‌های رایگان Let’s Encrypt SSL

 

FTPS

DirectAdmin به طور خودکار برای استفاده از FTPS پیکربندی شده است. بنابراین، شما نیازی به ایجاد هیچ تغییری در پیکربندی ندارید و می‌توانید بلافاصله استفاده از FTPS را شروع نمایید.

FTPS امن‌تر از FTP است و از اتصال SSL استفاده می‌کند. دایرکت ادمین به طور خودکار از گواهینامه‌های خود امضا شده (self-signed) برای این اتصال FTPS استفاده می‌کند.

 

مرحله ۱

با دایرکت ادمین شما می‌توانید از FTPS خارج از جعبه (out-of-box) برای حساب Admin خود استفاده کنید. اگر فقط خودتان از DirectAdmin استفاده می‌نمایید، به مرحله ۴ بروید.

اگر می‌خواهید به کاربران reseller و عادی اجازه ویرایش یک وب‌سایت از طریق FTPS را بدهید، آن‌ها به یک حساب FTP خصوصی یا مشترک نیاز دارند. بدین منظور ابتدا در “User-Level” وارد دایرکت ادمین شده و روی “FTP Management” کلیک نمایید تا یک حساب FTP برای این کار ایجاد کنید.

 

مرحله ۲

یک نمای کلی از کاربران FTP شما ظاهر می‌شود. برای ایجاد یک حساب کاربری FTP روی گزینه Create FTP account کلیک نمایید.

 

مرحله ۳

حساب FTP جدید شما همیشه از @yourdomainname.com به عنوان نام استفاده می‌کند. فیلدها را پر کرده و دامنه را به عنوان سطح دسترسی انتخاب نمایید. دامنه به طور کلی ترجیح داده می‌شود؛ زیرا کاربر FTP به داده‌هایی که برای دامنه مهم هستند دسترسی دارد:

log: برای بازیابی پیام‌های خطا و موارد مشابه مفید است.

Htpasswd: به منظور ایمن سازی عناصر سایت شما استفاده می‌شود (این موضوع خارج از محدوده این راهنما است).

public_ftp: این پوشه برای دسترسی FTP ناشناس استفاده می‌شود. به دلایل امنیتی، دسترسی ناشناس به طور پیش فرض غیرفعال است.

public_html: این پوشه‌ای است که سایت خود را در آن قرار می‌دهید.

stats: آمار استفاده از سایت شما در این پوشه ذخیره می‌شود.

 

مرحله ۴

اکنون باید وب‌سایت خود را در VPS خود آپلود کنید. در اینجا از برنامه FileZilla استفاده کرده‌ایم.

FileZilla را راه‌اندازی کرده و روی ‘File’> ‘Site Manager’ > ‘New Site’ کلیک نمایید. سپس داده‌ها را مانند زیر وارد کرده و روی ‘Connect’ کلیک کنید.

 

Host: نام دامنه شماست. در مثال بالا، این supporttest.nl است.

Port: برای این کار از پورت ۲۱ استفاده نمایید. دایرکت ادمین برای استفاده از FTPS روی پورت ۲۱ پیکربندی شده است.

Protocol: پروتکل FTP File Transfer Protocol را انتخاب کنید.

Encryption: این گزینه را به Require explicit FTP over TLS تغییر دهید. برای ایمنی مطلوب، این مورد اختیاری نیست بلکه اجباری است.

Logon Type: این گزینه را به ‘Normal’ تغییر دهید. با استفاده از این گزینه مشخص می‌کنید که برای اتصال به VPS شما از طریق FTPS یک نام کاربری و رمز عبور لازم است.

User: نام کاربری که در مرحله ۳ ایجاد کردید، یا کاربر ‘admin’ شما را نشان می‌دهد. در مورد دوم، فقط ‘admin’ را در زیر ‘User’ به عنوان نام وارد نمایید.

Password: رمز عبور کاربر مربوطه را وارد کنید. برای کاربر ‘admin’، این رمز عبوری است که در ایمیل تحویل ارسال می‌شود و شما همچنین از آن برای ورود به دایرکت ادمین به عنوان یک مدیر استفاده می‌کنید.

 

مرحله ۵

با پیامی که در عکس زیر وجود دارد، به شما خوش آمد می‌گوید. این پیام به این دلیل نشان داده می‌شود که گواهی‌هایی که دایرکت ادمین به طور خودکار برای اتصال TLS شما ایجاد می‌کند، از نام دامنه مربوطه استفاده می‌کند (در این مثال supporttest.com).

FileZilla انتظار دارد که نام میزبان VPS شما (که در هنگام سفارش و نصب VPS خود مشخص کرده‌اید)، در زیر ‘Host’ فهرست شده باشد. با این حال، این هیچ تضادی با استفاده از FTPS ندارد.

 

گزینه ‘Always trust certificate in future sessions’ را انتخاب کرده و روی ‘Ok’ کلیک نمایید.

 

مرحله ۶

در FileZilla، زیر ‘Local site’، به پوشه‌ای در رایانه خود که وب سایت شما در آن قرار دارد رفته و در زیر ‘Remote site’، برروی ‘public_html’ کلیک کنید.

 

مرحله ۷

با یک VPS جدید، خواهید دید که پوشه public_html از قبل حاوی تعدادی فایل است. اگر سایت شما یکی از این کدهای خطا (۴۰۰، ۴۰۱ و غیره) را فعال کند، از فایل‌های ۴۰۰، ۴۰۱، ۴۰۳، ۴۰۴ و ۵۰۰٫shtml استفاده می‌شود.

فایل‌های index.html و logo.png را انتخاب کرده و برای حذف آن‌ها delete را فشار دهید. تا زمانی که سایت خود را آنلاین نکنید، این فایل‌ها فقط مکان‌نما هستند.

سپس فایل‌ها و پوشه‌هایی را که می‌خواهید در وب‌سایت خود برروی رایانه خود آپلود نمایید، انتخاب کرده و آن‌ها را به سمت راست به پوشه public_html بکشید.

 

وب سایت شما اکنون آنلاین است! اگر پایگاه داده‌ای لینک شده به وب سایت خود نداشته باشید، بلافاصله به صورت آنلاین قابل مشاهده است.

 

ابزار مدیریت فایل دایرکت ادمین

ابزار مدیریت فایل DirectAdmin به طور ویژه برای زمانی مناسب است که می‌خواهید برخی از فایل‌ها را آپلود کنید؛ یا مثلاً می‌خواهید فایل‌ها را حذف یا منتقل نمایید. این ابزار هیچ گزینه‌ای برای آپلود فایل‌ها به صورت انبوه ندارد. اگر می‌خواهید بیش از ده فایل را در یک زمان آپلود کنید، توصیه می‌کنیم از FTPS استفاده نمایید.

 

مرحله ۱

وارد دایرکت ادمین شده و روی دکمه “Files” کلیک کنید. آیا شما فقط یک دامنه را میزبانی می‌نمایید؟ سپس روی ‘public_html’ کلیک کنید و به مرحله ۴ بروید.

 

مرحله ۲

اکنون یک نمای کلی از پوشه‌ها و فایل‌ها را می‌بینید. روی ‘Domains’ کلیک نمایید.

 

مرحله ۳

روی نام دامنه خود کلیک کنید. در این راهنما از supporttest.nl استفاده شده است.

 

مرحله ۴

روی ‘public_html’ کلیک نمایید. این پوشه‌ای است که سایت خود را در آن قرار می‌دهید.

 

با یک VPS جدید، خواهید دید که پوشه public_html از قبل حاوی تعدادی فایل است. فایل‌های ۴۰۰، ۴۰۱، ۴۰۳، ۴۰۴ و ۵۰۰٫shtml زمانی استفاده می‌شوند که سایت شما یکی از این کدهای خطا (۴۰۰، ۴۰۱ و غیره) را ارائه کند. فایل‌های index.html و logo.png را حذف کنید. تا زمانی که سایت خود را آنلاین نکنید، این‌ها فقط مکان‌نما هستند.

سپس روی ‘Upload files to current directory’ کلیک کنید.

 

مرحله ۵

روی ‘Choose file’ کلیک کرده و فایل‌های مورد نظر را انتخاب نمایید. سپس برای آپلود فایل‌های انتخابی، برروی ‘Upload Files’ کلیک کنید.

 

فایل‌های آپلود شده شما اکنون بلافاصله در سایت شما قابل مشاهده هستند.

 

ایجاد پایگاه داده SQL

در مراحل زیر، شما می‌توانید یک پایگاه داده SQL ایجاد کنید. اکثر وب سایت‌ها از پایگاه داده برای ذخیره اطلاعات (به عنوان مثال اطلاعات مشتری) استفاده می‌کنند.

 

مرحله ۱

در ‘User Level’ وارد دایرکت ادمین شوید و روی “MySQL Management” کلیک نمایید.

 

مرحله ۲

برای ایجاد پایگاه داده روی گزینه Create new Database کلیک کنید.

 

مرحله ۳

سپس نام پایگاه داده، نام کاربری و رمز عبور را وارد کرده و روی ‘create’ کلیک نمایید.

 

دایرکت ادمین از نام کاربری که با آن وارد شده اید، به همراه کاراکتر ‘_’ برای نام پایگاه داده و نام کاربری استفاده می‌کند. در مثال بالا، این پارامتر admin_ است.

 

مرحله ۴

اکنون تاییدیه‌ای مشابه زیر مشاهده خواهید کرد. برای بازگشت به نمای کلی پایگاه‌های داده خود، روی ‘Here’ کلیک کنید.

 

Import کردن پایگاه داده

اگر از قبل یک وب سایت موجود دارید که می‌خواهید روی VPS خود میزبانی نمایید، احتمالاً یک پایگاه داده مربوطه نیز دارید. مراحل زیر به شما نشان می‌دهد که چگونه پایگاه داده موجود خود را import کنید.

 

مرحله ۱

اکنون که در مراحل قبل یک پایگاه داده ایجاد کرده‌اید، شما می‌توانید پایگاه داده موجود خود را import نمایید. بدین منظور روی ‘Home’ در بالا سمت چپ و سپس ‘phpMyAdmin’ در زیر ‘Advanced Features’ کلیک کنید.

 

مرحله ۲

سپس یک صفحه login ظاهر می‌شود. برای ورود به سیستم، از نام کاربری و رمز عبوری که قبلاً هنگام ایجاد پایگاه داده خود تنظیم کرده‌اید، استفاده نمایید.

 

مرحله ۳

اکنون وارد صفحه اصلی phpMyAdmin خواهید شد. روی نام پایگاه داده خود در بالا سمت چپ کلیک کرده و سپس روی ‘Import’ کلیک نمایید. در مثال زیر، این عبارت ‘admin_supporttest’ است.

 

مرحله ۴

روی ‘Choose file’ کلیک کنید و پایگاه داده خود را در کامپیوتر خود انتخاب نمایید.

 

مرحله ۵

برروی گزینه ‘Go’ در پایین سمت چپ کلیک کنید تا پایگاه داده خود را در VPS خود آپلود نمایید.

 

شما یک گزارش موفقیت را مشاهده خواهید کرد و بلافاصله جداول را در نمای کلی سمت چپ در پایگاه داده خود مشاهده خواهید کرد.

 

لطفا توجه داشته باشید: اگر سایت شما از یک پایگاه داده استفاده می‌کند، بررسی کنید که نام پایگاه داده، کاربر، سرور و رمز عبور درستی را در فایل پیکربندی سایت خود تنظیم کرده باشید.

این موارد در تنظیماتی که ما برای این راهنما استفاده می‌کنیم، به صورت زیر است:

$servername = "localhost";
$username = "admin_supporttest";
$password = "**********";
$db = "admin_supporttest";

 

تنظیم نسخه PHP در هر دامنه

چنانچه چند نسخه مختلف از PHP را در سیستم خود نصب کرده‌اید. برای هر دامنه، می‌توانید با دنبال کردن مراحل زیر، نسخه مورد نظر را تنظیم نمایید.

 

مرحله ۱

در ‘User Level’ وارد دایرکت ادمین شوید. بسته به اینکه یک یا چند دامنه را روی VPS خود میزبانی کنید، ۲ گزینه وجود دارد.

دامنه‌های متعدد: روی ‘’Domain Administration’ کلیک نمایید.

 

یک دامنه: روی ‘Domain Setup’ کلیک کنید.

 

مرحله ۲

روی نام دامنه خود کلیک نمایید. سپس یک نمای کلی از تنظیمات عمومی دامنه خود را مشاهده خواهید کرد.

 

مرحله ۳

مقدار ‘First PHP’ و ‘Second PHP’ را در پایین زیر عنوان ‘PHP Version Selector’ تنظیم کنید، شماره نسخه‌ای را که می‌خواهید به‌عنوان ‘First PHP’ استفاده نمایید، انتخاب کنید. در نهایت، برای ذخیره تغییرات، روی ‘Save’ کلیک نمایید.

 

وب سایت شما اکنون در دسترس تمام جهان است!