شماره IP، آدرس اینترنت، یا هر چیزی که شما اسمش را بگذارید، ارتباط شما با دنیاست. اگر نمی دانید که از آدرس IP برای چه چیزی استفاده می شود، نگران نباشید! اکثر میلیاردها کاربر کامپیوتر هم همینطور هستند، و اگر بخواهیم راستش را بگوییم، هیچ اشکالی وجود ندارد. چون اگرچه این آدرس مانند پاسپورت شما برای ورود به اینترنت است، اما لازم نیست هیچوقت فکر شما را مشغول به خود کند.

آدرس IP چیست؟

بیایید به یک تعریف عامیانه برای IP بپردازیم، شاید اگر زمانی کسی از شما در مورد آن پرسید بتوانید به خوبی پاسخ بدهید. IP مخفف Internet Protocol است. آدرس IP، در واقع آدرس شبکه کامپیوتر شماست تا اینترنت بداند که ایمیل ها، داده ها و عکس های گربه ها را به کجا ارسال کند. این تعریف به تنهایی شما را از ۹۸ درصد مردم دنیا آگاه تر می سازد، چرا که همین ۹۸ درصد مردم نمی دانند که آدرس IP چه شکلی است!

آدرس IP ترکیبی از حروف و اعداد و نقطه هاست که می تواند به عنوان مثال به این صورت باشد: ۴۶٫۲۱٫۸۸٫۱۶۶ آدرس آی پی بالا در واقع آدرس آی پی حال حاضر من است. اما لازم نیست نگرانی داشته باشم، چون این آدرس دائمی نیست. به زودی خواهیم گفت که علت چیست.

اما فعلاً، شما به نحوی این صفحه از وب سایت ما را که در مورد آدرس IP هست را پیدا کرده اید و در صورتی که یک تکنسین در زمینه تکنولوژی نباشید، به احتمال زیاد تابحال نمی دانستید که آدرس IP چیست و یا چه استفاده هایی از آن می توان کرد. بیایید تصورات مختلف در مورد این آدرس را از بین ببریم و طرح کلی IP را باز کنیم تا متوجه شوید که  چرا آدرس IP که بسیاری از مردم درک نادرستی از آن دارند، در زندگی ما اهمیت بسیار زیادی دارد. نگران نباشید، قرار نیست خیلی فنی صحبت کنیم.

کاربردهای آدرس IP

آدرس IP یک محصول خارق العاده از تکنولوژی کامپیوترهای مدرن است که به منظور اجازه دادن به یک کامپیوتر متصل (یا یک دیوایس هوشمند مانند موبایل، تبلت و …) برای برقراری ارتباط با یک دستگاه دیگر در اینترنت طراحی شده است. آدرس های IP موقعیت مکانی تقریباً میلیاردها دستگاه دیجیتالی که به اینترنت متصل هستند را نشان می دهند تا از این طریق بتواند آن ها را علامت گذاری کرده و از یکدیگر تفکیک نماید. به این دلیل که، همانطور که شما به یک آدرس پستی برای دریافت یک نامه فرستاده شده از سوی یک دوست نیاز دارید، یک کامپیوتر به آدرس IP شما برای ارتباط برقرار کردن با دیگر کامپیوترها نیاز دارد.

بیایید به این صورت نگاه کنیم:

خانه شما یک آدرس خیابان برای دریافت نامه دارد؛ دستگاه متصل شما یک آدرس اینترنت برای دریافت داده ها از فضای وب دارد.
خانه شما یک پلاک دارد؛ لپتاپ، تلفن هوشمند، نورپردازی ها، مانیتورها، ترموستات ( هر دستگاهی که به اینترنت متصل شود و به صورت بی سیم کار کند ) یک پلاک اینترنتی دارند. (اینترنت اشیاء در واقع همین موضوع است)

آدرس IP چه چیزهایی به شما می گوید؟ به شما می گوید که شما به اینترنت متصل هستید. این امر مهم است چرا که از قوانین اتصال تبعیت می کند، بنابراین لازم نیست خیلی فکرتان را مشغول آن کنید.

آدرس IP در واقع یک پلاک اینترنتی است

بیایید یک تعریف دیگر برای این موضوع داشته باشیم. پروتکل جهانی به مجموعه ای استاندارد از راهنماها و قوانین گفته می شود، و این موضوع بخش کلیدی تعریف ماست. بخش شبکه ای اینترنت با دستورالعمل های دقیق (راهنماهای استاندارد) برای اتصال به اینترنت تعریف می شود. آدرس IP که در هر زمان برروی دستگاه خود از آن استفاده می کنید آدرس دیجیتالی دستگاه شماست که به شما اجازه اتصال سیستماتیک به شبکه به هم پیوسته ای را می دهد که برروی اتصال جهانی نظارت می کند. اما آیا می توان مطمئن بود که آدرس IP قابل اعتماد است؟

زمانی که کسی نامه ای در صندوق پستی می اندازد، شما در مورد مسیر رسیدن نامه تا صندوق پستی شما، یا این که اداره پست از چند ماشین برای انتقال آن نامه استفاده کرده است یا این که نامه رسان در طول روز چند نامه را تحویل می دهد فکر نمی کنید. شما تنها می خواهید که نامه به نشانی درستی برسد.

جالب است بدانید؛ تمامی وب سایت ها ( دیزنی، آمازون، اپل و … ) یک آدرس IP منحصر به فرد دارند، اما بجای آدرسی که در مثال بالا به شما نشان دادیم به اسم نوشته می شود (Disney.com، Apple.com، Amazon.com) اما بدون آدرس های IP شما نمی توانید به آن ها متصل شوید و آن ها نیز نمی توانند اطلاعات را با شما به اشتراک بگذارند.

IPv4 چیست؟

مدل رایج آدرس IP کنونی است (به این دلیل IPv4 نامیده می شود که ورژن چهارم است) که مانند این مثال نوشته می شود: ۶۶٫۱۷۱٫۲۴۸٫۷۰ یک آدرس IPv4 از چهار شماره تشکیل می شود، که هر کدام شامل یک تا سه عدد هستند، به اضافه یک نقطه که شماره ها را از همدیگر جدا می کند. هر کدام از این چهار شماره می توانند از میان ۰ تا ۲۵۰ باشند.

به لطف آدرس های IP ما، ما کاملاً مطمئن هستیم که ایمیل های مان به همان صورت که باید می آیند و می روند، و تمامی جستجوهای گوگل ما و وب سایت ها همانطور که باید برای ما نمایش داده می شوند. این گروه متنوع از شماره های طبقه بندی شده آدرس هایی را بوجود می آورند که به شما و همه مردم اجازه می دهد که داده ها را در سراسر اینترنت ارسال کرده و یا دریافت کنید. بدون پروتکل شماره ای، فرستادن و دریافت داده ها در شبکه جهانی وب غیرممکن می بود.

اگر آدرس های IP تمام شوند چه اتفاقی می افتد!؟

حدس بزنید چه شده، این اتفاق قبلاً افتاده است! به صورت ناگهانی، کمپانی های بزرگ (حتی مایکروسافت!) برای خرید آدرس های IP استفاده نشده از کمپانی های دیگر تقلا می کردند، با قیمت های میلیون دلاری! اما چه اتفاقی افتاده بود که سبب این مشکل شد؟

دهه گذشته شاهد رشد منفجر کننده در دستگاه های موبایل بوده است که شامل تلفن های هوشمند، لپتاپ ها و دستگاه های قابل حمل وایرلس دیگر می شوند. فرمت IPv4 برای مدیریت این همه آدرس IP طراحی نشده بود. خوشبختانه، یک نحوه تایپ آدرس IP پشتیبان وجود داشت که منتظر دنیا بود تا برای نجات به سراغش بروند؛ خداحافظ IPv4، سلام IPv6! همانطور که دیدید فرمت جدید IPv6 نامیده می شود و ماکسیمم تعداد آدرس های IP را برای دنیای امروز و آینده ارائه می کند.

در حالی که آدرس های IPv4 به صورت ماکسیموم می توانستند تا ۴.۳ میلیارد آدرس آی پی منحصر به فرد برای دستگاه ها را فراهم کنند، به صورت تئوری، IPv6 انقدر دستگاه را پشتیبانی می کند که به نظر هیچوقت پایانی برای آن وجود ندارد. یک آدرس آی پی IPv6 از ۸ گروه ۴ تایی از ارقام شش ضلعی تشکیل می شود. اگر یک گروه شامل ۴ صفر باشد، نشانه گذاری می تواند با استفاده از یک دو نقطه برای کوتاه کردن آدرس انجام شود.

تا به اینجا متوجه شدیم که IP چیست و چگونه از فرمت های مختلف برای پاسخگویی به نیازهای روز افزون مردم دنیا تغییر پیدا کرده است. IP در آدرس آی پی مخفف Internet Protocol است و بخش آدرس نیز عدد منحصر به فردی است که به تمامی فعالیت های آنلاینی که شما انجام می دهید متصل می شود.

فناوری اطلاعات موضوعات دیوانه کننده ای دارد که بهتر از به عهده کسانی که می خواهند با کامپیوترها و شبکه ها کار کنند سپرده شود. اما، همه ما امروزه در اینترنت هستیم، و به نظر می آید که ما همیشه از طریق کامپیوترهای شخصی، لپ تاپ ها و دستگاه موبایل به اینترنت متصل هستیم. هربار که شما وارد اینترنت می شوید، یک آدرس IP وجود دارد تا در خدمت شما باشد. با وجود تمامی اطلاعات مبهم و همچنین گمراه کننده و اشتباه موجود در مورد IPها، بهتر است که چند نکته اساسی در مورد آن ها را بدانید.

شما متصل هستید!

کامپیوتر شما به اینترنت متصل است، به هر نحوی که فکرش را بکنید. زمانی که می خواهید ایمیلی را چک کنید، یا خرید کنید و یا چت کنید، درخواست شما باید به مقصد درستی فرستاده شود، و پاسخ ها و اطلاعاتی که می خواهید نیز باید مستقیماً به سمت شما برگردند. یک آدرس IP نقش مهمی را این وسط ایفا می کند.

شما و کامپیوتر شما در واقع به صورت غیرمستقیم به اینترنت متصل می شوید: اول شما به یک شبکه متصل شوید که خود به اینترنت متصل است، و سپس این شبکه به شما دسترسی و اجازه دسترسی به اینترنت را می دهد. این شبکه ممکن است سرویس ارائه دهنده اینترنت (ISP) شما در خانه باشد، یا شبکه کمپانی شما در محل کار و یا یک شبکه بی سیم در یک هتل یا کافی شاپ. اما با وجود میلیون ها کامپیوتر در دنیای اینترنت، چطور کامپیوتر شما می تواند وارد این فضا شده و کار شما و ایمیل های شخصی و چیزهای دیگر را بدون مشکل ب رایتان فراهم کند؟ پاسخ را خودتان بهتر می دانید!

پروتکل ها پروتکل هستند!

برای اطمینان از این که می توانید کار خود را در اینترنت به انجام برسانید، نرم افزار شبکه کامپیوتر شما برای دنبال کردن لیستی از استانداردها و قوانین شبکه ای (همان پروتکل ها) برای اتصال به اینترنت برنامه ریزی شده است، برای این که بتواند داده ها و اطلاعات را معاوضه کرده و دریافت کند.

قوانین شبکه ای (همان پروتکل ها) برای اتصال به اینترنت برنامه ریزی شده است

یکی از این پروتکل های شبکه در کامپیوتر شما، پروتکل اینترنت، برای آدرس دادن، تحویل دادن و مسیردهی درخواست های آنلاین شما مسئول است. این پروتکل یک آدرس بازگشت الکترونیک را به تمامی درخواست ها و فعالیت های آنلاین شما متصل می کند. این آدرسی که استفاده می شود همان آدرس IP شماست.

ممنونیم آدرس IP، خیلی خوش گذشت!

زمانی که در خانه هستید، آدرس IP شما توسط ISP شما تنظیم می شود. از آنجایی که آنها کسانی هستند که اجازه دسترسی شما به اینترنت را صادر می کنند، وظیفه آنهاست که یک آدرس IP برای شما قرار دهند. فعالیت های اینترنتی شما از داخل آنها عبور می کند، و آنها این فعالیت ها را دوباره به سمت شما مسیردهی می کنند، باز هم با استفاده از آدرس IP.

اما خیلی به این موضوع دل نبندید. نیازی نیست آدرس IP خود را روی دستتان تتو کنید، چرا که در واقع این آدرس واقعاً متعلق به شما نیست. حتی زمانی که در خانه هستید این آدرس با انجام کار ساده ای مانند خاموش و روشن کردن مودم می تواند تغییر کند. همچنین حتی می توانید به ISP خود زنگ بزنید و از آنها بخواهید تا آن را برایتان تغییر دهند.

نمی توانید آن را با خود حمل کنید!

علاوه بر موارد بالا، اگر شما به سفر بروید و لپتاپ خود را با خود ببرید، آدرس IP خانه شما با شما نمی آید. نمی تواند، چرا که در سفر شما در حال استفاده از یک شبکه دیگر برای اتصال به اینترنت هستید. بنابراین زمانی که شما در یک کافی شاپ هستید و یا در شهر یا استانی دیگر به سر می برید، و از WiFi آنجا برای دریافت ایمیل استفاده می کنید، شما در حال استفاده از یک آدرس IP دیگر (که موقتی است) هستید. آدرسی که برای لپتاپ شما توسط ارائه دهنده اینترنت کافی شاپ تعیین شده است.

همین اتفاق زمانی که سفر می کنید نیز می افتد. زمانی که از فرودگاه به سمت هتل و کافی شاپ محلی خود می روید، آدرس IP شما هر دفعه تغییر پیدا می کند. اما لازم نیست به این چیزها فکر کنید، و یا کامپیوتر خود را باز کنید و جای سیم ها را عوض کنید! تمامی این اتفاقات با تشکر از طراحی هوشمند اینترنت، شبکه های بی سیم و تمامی پروتوکل های اینترنتی که کامپیوتر شما از آن ها استفاده می کند می افتد.

چطور می توان آدرس IP را پنهان کرد؟

دلایلی که می توانند توجیهی برای علاقه شما به پنهان کردن آدرس IP باشند شامل پنهان کردن موقعیت مکانی جغرافیایی، جلوگیری از ردیابی وب، اجتناب از به جای گذاشتن ردپای دیجیتال یا گذر از هر فیلتر محتوا، بن شدن و بلک لیست شدن می باشد.

۴ راه برای پنهان کردن آدرس IP:

استفاده از سرویس VPN
استفاده از Tor
استفاده از سرور پروکسی
استفاده از WiFi رایگان یا عمومی

استفاده از سرویس VPN (بهترین راه)

با استفاده از سرویس های VPN زمانی که شما آنلاین می شوید، به دنیا آدرس IP متفاوتی را نشان می دهید. آدرسی که از ارائه دهنده سرویس VPN قرض گرفته اید.

با استفاده از سرویس های VPN به دنیا آدرس IP متفاوتی را نشان می دهید

مزیت های بسیار زیادی در مورد استفاده از VPN به جای سرورهای پروکسی وجود دارد که می توان در این مورد به پهنای باند سریع تر، قابلیت استفاده بیشتر، اتصال امن، اتصال خصوصی به سایت های مسدود شده و توانایی انتخاب کشور و شهری که می خواهید در آنجا به نظر برسید نام برد.

استفاده از مرورگر Tor  (کندترین انتخاب)

مردم از سراسر دنیا از Tor برای جستجو و خرید محصولات و برقراری ارتباط با افراد دارای محدودیت های دسترسی استفاده می کنند، چیزی که در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد. مرورگر Tor، یک برنامه نرم افزاری رایگان است که از اینترنت دانلود می کنید و می تواند آدرس IP شما را هربار که آنلاین می شوید به صورت کامل مخفی کند. این پروسه رایگان توسط کدگذاری چند لایه مخفی شده است، که بدین معنیست که داده های شما برای امنیت و حفاظت از حریم خصوصی لایه گذاری شده اند.

استفاده از سرور پروکسی (شیوه ریسکی)

از یک سرور پروکسی می توان برای مسیردهی دوباره مرورگر شما برای دور زدن فیلترهای محتوا استفاده کرد. ریسک های زیادی شامل استفاده از پروکسی های رایگان برای تغییر آدرس IP می شوند مانند کند کردن سرعت اتصال به اینترنت، کار کردن برروی ماشین های در معرض خطر و غیرقانونی بودن در بعضی از کشورها.

استفاده از اتصال WiFi رایگان و عمومی

همانطور که گفتیم یک آدرس IP با شما به سفر نمی آید. بنابراین اگر به یک کافی شاپ، کتاب فروشی یا هتل بروید و به WiFi  آن ها متصل شوید، شما آدرس IP همیشگی خود را به صورت موقت پنهان کرده اید. چطور؟ شما از آدرس IP شبکه اینترنتی آنها تا زمانی که در آن ناحیه هستید استفاده می کنید.

آیا با استفاده از آدرس IP می توان از جای کسی با خبر شد؟

آدرس IP شما چیزی مانند فانوس دریایی در دنیای اینترنت است. آدرس IP شما به وب سایت ها، و افرادی که به صورت آنلاین با آن ها ارتباط برقرار کرده اید چیزی بیشتر از یک عدد می دهد، بیشتر از یک آدرس IP.

آدرس IP شما چیزی مانند فانوس دریایی در دنیای اینترنت است

این آدرس همچنین به آنها توانایی ردیابی آدرس IP تا زمان رسیدن به شما را می دهد، البته اگر بخواهند. اگر بخواهیم واضح بگوییم، آنها می توانند موقعیت مکانی جغرافیایی شما را از طریق این آدرس بدست آورند. البته، باید این را بدانید که ۹۹ درصد مواقع هیچ کس ( و هیچ وب سایتی ) آدرس IP شما را وارد هیچ پلتفرم ردیابی IP نخواهد کرد تا ببیند که شما در کجا قرار دارید. اما همان یک درصد هم گاهی وقت ها ممکن است پیش بیاید، هیچکس نمی داند.

خلاصه مطلب این است که هر کسی می تواند جای شما را پیدا کند. اگرچه یک وب سایت، یا حتی یک شخص (حتی یک آشنا که برایش یک ایمیل فرستاده اید) نمی تواند از طریق آدرس IP شما آدرس خانه تان را پیدا کند، اما معمولاً می توانند تصویر واضحی از محلی که در آن قرار دارید بدست بیاورند.

حتی اگر به آن ها نگویید که در چه شهری هستید، آنها با استفاده از آدرس IP شما می توانند حدس بزنند که این اتصال از کجا برقرار شده است. حتی اگر شما تنها یک بار با آنها ارتباط برقرار کرده باشید، آنها می توانند هر موقع که دوست دارند آدرس IP را تحلیل کنند، حتماً لازم نیست در همان لحظه این کار انجام بگیرد.

حتی اگر شما هیچ تراکنشی به هر صورتی را در هیچ سایتی انجام نداده باشید، هنوز هم می توانند آدرس IP شما را ثبت، آنالیز و یا ردیابی کنند. این موضوع کاملاً قانونی است، اما خیلی از مردم از آن بی اطلاع هستند. شما هم همینطور بودید؟ بیایید ببینیم چرا جنبه جغرافیایی آدرس IP شما انقدر مهم است. بسیاری از مردم از اینترنت در مکان های کمی استفاده می کنند، که بیشتر بخش آن را خانه تشکیل می دهد.

شما اکثر اوقات از خانه خرید می کنید.
معمولاً از خانه به دوستان خود ایمیل می زنید.
شما از خانه به صورت آنلاین بازی می کنید و یا در چت روم ها و انجمن های گفتگو فعالیت می کنید.

بدین معنی که اکثر فعالیت های آنلاین شما از طریق آدرس IP خانه تان انجام می شود. آدرس IP که می تواند به راحتی تا مکانی بسیار نزدیک به شما ردیابی شود. حتی شاید تا پنجره آشپزخانه تان. شاید با خودتان بگویید که چرا کسی بخواهد بداند که من کجا هستم؟ پاسخ واقعی به این سوال این است که کسی چه می داند؟

آدرس IP می تواند تصویر واضحی از محلی که در آن قرار دارید نشان دهد

هیچ راهی برای فهمیدن این که چه کسی در حال چک کردن آدرس IP شما در وب سایت های ردیابی IP می باشد، نیست. ممکن است بانک شما، مشاور املاک شما یا یک نوجوان عاشق تکنولوژی که یک هکر هم هست باشد. در هر صورت، یک چیز کاملاً مشخص است. امکان ردیابی شدن توسط هرکس وجود دارد؛ یک مزاحم، یک کاراگاه و یا حتی یک مجرم، از طریق آدرس IP شما. این غریبه باهوش ممکن است روزی جلوی در خانه شما ظاهر شود.

همچنین، اگر شخصی (که امیدواریم شما نباشید!) آنلاین شود و کار غیرقانونی انجام دهد، یک مجری قانون یا مامور دولت ممکن است به دنبال اجازه قانونی برای ارتباط با ISP شما جهت دریافت اطلاعات تان باشد و مسلماً ISP شما چاره ای جز تقدیم کردن این اطلاعات نخواهد داشت. اما هنوز هم خیلی احساس امنیت نکنید.

باید اقرار کنید، شنیدن این خبر که هر کسی که آدرس IP را دارد می تواند تا دم در خانه شما بیاید کمی نگران کننده است، و بستگی به مکان زندگی شما دارد. اما باید خبر خوبی را به شما بدهیم، شما می توانید ردیاب های IP را متوقف کنید، البته اگر نحوه این کار را بدانید. البته به نظر می آید که باید نحوه این کار را بدانید، درست است؟ کمی بالاتر راجع به همین موضوع صحبت کردیم!